Vergeten

Hallo allemaal,

Vandaag weer een nieuw artikel en deze keer gaat het over dementie.
Dit is een onderwerp wat ik erg interessant vind. Nederland gaat steeds meer vergrijzen en we zullen dus allemaal steeds meer – direct of indirect- te maken krijgen met dit fenomeen.
Daarnaast volg ik een studie tot verpleegkundige, waarin ik veel leer over dit onderwerp en ook al te maken heb gehad met dementerende ouderen.
Zeker in het beginstadium zijn veel zorgvragers zich nog ervan bewust dat zij een vorm van dementie hebben en dit kan voor hen bedreigend zijn. Ook worden ze vaak niet (goed) begrepen omdat ze zich steeds moeilijker kunnen uiten, dit probleem komt vaak voor in een later stadium.
Hierover een gedicht:

alzheimer

Ik weet het niet, ik ben het vergeten.
Ik weet het gewoon niet meer.
Soms doe ik boos tegen jou
Je krijgt een grauw en een sneer.
Maar vat het niet persoonlijk op, ik heb geen hekel aan jou.
Echt, zo zit het zeker niet, nee zeg, kom nou.
Ik ben vergeten wie je bent, ik ken je naam niet meer.
Ik kan het me gewoon niet herinneren, hoe hard ik het ook probeer.
Dat is nog niet ergste, soms vergeet ik hoe ik eten moet.
Ik wil dat verbergen, dus stuur ik je weg.
Je weet niet half hoe erg het is als je geheugen het niet meer doet.
Ik wil naar mijn moeder en naar mijn oude huis.
Maar wanneer ik daar om vraag zeggen ze: dit is uw nieuwe thuis.
Ik weet de weg naar mijn kamer niet, in de nacht dwaal ik op de gang.
Maar omdat ik jou niet  meer ken, ben ik ontzettend bang.
Ik wil geen medicijnen, geen Haldol of Risperidon.
Wat ik echt zou willen, is dat iedereen begrijpen kon
Dat ik alleen maar wat begrip wil en geduld bovendien.
Ik ben niet altijd makkelijk te begeleiden, wordt je nooit eens moe van mij?
Laat me je dit dan vertellen, mijn grote houvast? Dát ben jij!

 

 

Over myvisionthroughyoureyes

Reizen - Fotografie - Schrijven - Fashion - Lifestyle - Art - Muziek
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Vergeten

  1. artisticstateofmind zegt:

    Herkenbaar! We denken dat mn oma in het beginstadium zit van een vorm van demengie.. en dat is soms behoorlijk lastig! Vooral omdat mn opa&oma er zelf nog niet achteraan gaan.. even langs de huisarts bijv.

    Like

    • myvisionthroughyoureyes zegt:

      Oh jeetje, dat is rottig. Vaak is het inderdaad confronterend omdat iemand vaak zelf wel vermoedt dat hij of zij dement aan het worden is en dat absoluut niet onder ogen wil zien. Hopelijk komt het goed met je oma. Xx

      Like

Geef een reactie

