Story Sunday met Mirona- Buikdansen

Hey allemaal,

Vandaag weer een keer een interview voor de rubriek Story Saturday.
Het is deze keer even Story Sunday omdat ik gisteren niet in de gelegenheid was om dit artikel te plaatsen.
Ik mocht Mirona interviewen over haar hobby: buikdansen!
Ik wilde haar graag interviewen omdat buikdansen niet zo bekend is en omdat er best veel vooroordelen over bestaan en ik vond het daarom leuk om haar eens over haar hobby te laten vertellen, vooral omdat het een andere dansstijl is dan andere.

1. Hoelang doe je nu aan buikdansen? Ik ben begonnen in februari 2016, dus ik doe dit nu bijna een halfjaar.
2. Wat houdt buikdansen precies in? Het is een dansstijl uit het Oosten, oriëntaalse dans. Je danst niet per sé alleen met je buik, maar ook met je heupen bijvoorbeeld of je schouders en soms ook apart van elkaar, dus dat je dan je armen beweegt maar je buik niet mag bewegen.
3. Wat maakt buikdansen anders dan andere dansstijlen? De muziek, omdat je echt op het ritme van de muziek danst, op het ritme van de trommels.
4. Wat vind je zo leuk aan het buikdansen? De muziek vind ik sowieso heel leuk en je laat je blijheid zijn, het is lekker swingende muziek en je voelt je er vrouw door. Verder is buikdansen een beetje anders dan andere dansstijlen en dat vind ik er ook leuk aan, omdat je het niet overal ziet.
5. Kan iedereen het leren of is het toch meer een talentkwestie? Ja hoor, iedereen kan het wel leren, al is het handig als er aanleg voor hebt.
6. Heb je weleens optredens of wedstrijden waar je aan meedoet? Ik heb al een keer meegedaan aan een optreden en in de toekomst zou ik bij een showteam kunnen als ik wat meer gevorderd ben.
7. Zou je graag bij het showteam willen in de toekomst? Ja, ik denk dat ik dat best zou willen, als het zou kunnen.
8. Doet het showteam ook mee aan wedstrijden? Nee, volgens mij niet maar wel gewoon aan optredens.
9. Heb je speciale kleding voor tijdens het dansen? Tijdens de les hebben we een buiksjaaltje om, maar tijdens een optreden hebben we echt een top en een rok met glitters en belletjes aan en we hebben dan ook sluiers waar we mee dansen. Daar zit trouwens nog verschil in, want je hebt dunne sluiers maar ook dikke. In de dansstijl zelf heb je ook nog verschillende vormen, daar heeft het ook mee te maken. Je hebt de klassieke stijl maar bijvoorbeeld ook Saaidi.
Saaidi was vroeger oorspronkelijk een mannelijke gevechtsdans met stokken, maar de vrouwen heb deze stijl als het ware ”afgepakt” van de mannen en er een vrouwelijke draai aan gegeven.
10. Er zijn best veel vooroordelen over buikdansen. Heb je last van die vooroordelen en hoe ga je ermee om? Ik heb er zelf niet echt last van, maar ik vind het soms wel moeilijk om over mijn hobby te vertellen en lang niet iedereen weet dat ik deze hobby heb. De naam buikdansen klopt eigenlijk niet helemaal omdat we tijdens de les helemaal niet zoveel met onze buik dansen, dat is meer als je al verder gevorderd bent.
Mirona, bedankt voor dit interview, erg leuk om eens wat meer over jouw hobby te horen.

Mochten jullie ook een verhaal, hobby of iets anders hebben waarmee je in Story Saturday wilt, stuur me gerust een berichtje.

Een hele fijne avond allemaal en tot volgende week!

Over myvisionthroughyoureyes

Reizen - Fotografie - Schrijven - Fashion - Lifestyle - Art - Muziek
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

