Op de kaart – Kreta: Chania dag 4

Hoi allemaal,

Vandaag het verslag van dag 4 op Kreta.
De wekker ging om half 8 vandaag, want we gingen mee met de excursie Ontdek Kreta.
We werden om half 10 opgehaald, maar we wilden nog even op het gemak ontbijten enzo dus daar hadden we nog ruim de tijd voor.

Om half 10 vertrok onze bus naar Chania, waar het grootste gedeelte van de excursie zich afspeelde. Van Rethymnon naar Chania is het ongeveer 1,5 uur rijden, dus bij het eerste dorpje in Chania waar we aankwamen, Armeni, maakten we een koffiestop.
Er reisde een Nederlandse gids mee met ons, die al meer dan 30 jaar Griekenland woont en daarom de Griekse taal erg goed spreekt. Armeni is een typisch Grieks dorpje waar de mensen bijna geen Engels spreken, eigenlijk alleen maar Grieks.
Verder is het echt een dorp: klein en knus en iedereen kent elkaar, maar het zag er best gezellig uit. Het was absoluut geen toeristisch dorp, waardoor je dus echt een stukje van de Griekse cultuur ziet, ondanks dat er wel vaak toeristen een tussenstop maken net zoals wij nu.

Na de koffiestop gingen we verder naar de in bergen gelegen plaatsen.
De dorpen in de bergen zijn erg klein, veel kleiner dan hier in Nederland.
Eerst kwamen we langs Provarma, daarna langs Samonas en uiteindelijk kwamen we bij de boerderij waar het tweede onderdeel van de excursie plaatsvond. We kregen eerst een rondleiding op de boerderij en uitleg over de producten die de boer er verbouwd. We mochten die middag bij de Griekse boerenfamilie lunchen en de producten waren allemaal van eigen akker, vandaar de uitleg.
Ook deze mensen waren weer heel gastvrij, ze ontvangen wekelijks zoveel mensen die bij hen blijven eten als onderdeel van de excursie. De boerderij was niet heel groot, maar de eetruimte daarentegen was erg ruim. We waren met 50 mensen ongeveer, maar hadden we met 100 mensen komen eten dan was dat qua ruimte ook geen probleem geweest.

Als voorgerecht kregen we eerst garlic bread, tzatziki en Griekse salade.
Als hoofdgerecht kregen we gekookte aardappelen, lamsbout met rozemarijn en boerenwijn, gemaakt uit eigen wijngaard.  Tenslotte kregen we nog een dessert, een soort mokkataart
maar dan anders, een beetje vergelijkbaar met het dessert dat we twee dagen geleden bij restaurant qebeiwiu kregen, en natuurlijk niet te vergeten een glaasje Raki.
Yamas!

Na de lunch hadden we nog even de tijd om de omgeving te bekijken en nam de gids ons mee naar een kerkje dat voor dat dorp erg bijzonder was. Er mochten daar geen foto’s gemaakt worden dus dat heb ik ook niet gedaan. Daarna was het tijd om met de bus op doorreis te gaan, naar een dorp buiten de bergen. Omdat dat best weer even een tijdje rijden was heb we daar nog een koffiestop gehouden van halfuur en hadden we tijd om even rond te kijken of op een terrasje te gaan zitten.

Net als in de andere dorpen is het erg natuurrijk en het ziet er gezellig uit.

Na een halfuur gingen we door naar een wijngaard waar we meededen aan een wijnproeverij. Eerst kregen we een rondleiding door de wijngaard en door de wijnfabriek, die best groot was.
Er werden allerlei soorten wijn geproduceerd en opgeslagen, waarvan wij uiteindelijk 2 soorten hebben mogen proeven. De witte wijn viel een beetje tegen, want het was droge witte wijn en ik ben meer van de zoete witte wijn, maar de rosé was goed van smaak.
Na de proeverij was het nog mogelijk om wijn te kopen, maar dat heb ik niet meer gedaan.

Het was inmiddels half 5 en dus alweer tijd om terug naar Rethymnon te gaan.
Om kwart voor 6 waren we terug bij het hotel, we kunnen zeggen dat het een geslaagde excursie was, we vonden het erg leuk.

Na terugkomst bij het hotel hebben we nog wat gezwommen en op het balkon gezeten en toen was het weer tijd om uit eten te gaan. Deze keer gingen we niet naar de boulevard, maar naar Rethymnon Centrum en voor het gemak namen we de taxi.
Al vrij snel zagen we een restaurant dat ons wel aansprak: Taverna Tassos (Taverna = restaurant)

Het personeel was erg vriendelijk en geduldig en we kregen ons eten snel geserveerd.
Als voorgerecht namen we weer Griekse salade en we kregen een mandje brood van het huis.
Als hoofdgerecht nam ik penne bolognese en mijn vriend koos voor tagliatelle.
Ook hier kregen we na afloop een dessert van het huis: pudding besprenkeld met chocoladesaus en een bolletje ijs. De kwaliteit van het eten was ook erg goed, we dachten erover om op de laatste dag nog een keer terug te gaan naar dit restaurant.
Rond een uur of kwart voor 11 gingen we weg en hebben we nog rondgekeken in het winkelcentrum: de winkels waren allemaal nog gewoon open en omdat het donderdag was, was het markt. Er waren dus ook nog allemaal kraampjes op straat waaronder veel etenskraampjes, maar ook een henna-tattoostand, een tentje waar je je haar in kon laten vlechten en nog veel meer. Verder zijn er veel straatartiesten, vooral in de buurt van de restaurants, want daar zijn vooral savonds natuurlijk de meeste mensen te vinden.
We hebben alvast de eerste souvenirs gehaald en een jerrycan water zodat we zeker genoeg zouden hebben tot aan het einde van de vakantie.
Na ons winkelrondje namen we de taxi naar het hotel.

Bij het hoofdgebouw waren alle stoelen bij elkaar gezet en iedereen uit het hotel zat bij elkaar, heel gezellig. Wij hadden dat nog niet eerder gedaan omdat we tot nu toe elke dag redelijk laat thuiskwamen van het eten, maar het leek ons weleens gezellig om bij de pool nog een drankje te doen met iedereen en zogezegd zo gedaan.
Ook Stratos en Maria, de eigenaren van het hotel, zaten bij ons en dat doen ze dus elke avond. Iedereen praat met iedereen en de sfeer was gewoon heel goed.
Het werd al snel half 2 en toen gingen we ook maar meteen slapen, want de volgende ochtend zouden we al vroeg op staan om naar Rethymnon City te gaan én naar Fortezza Rethymnon, maar daarover zal ik morgen meer schrijven.

Een fijne avond allemaal en tot morgen :*

Over myvisionthroughyoureyes

Reizen - Fotografie - Schrijven - Fashion - Lifestyle - Art - Muziek
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .