3 redenen waarom een tussenjaar een goed idee is

Hoi allemaal,

De vakantie is helaas weer bijna voorbij: maandag begint school weer.Afbeeldingsresultaat voor tussenjaar
Voor mij begint dan de laatste en tevens de belangrijkste maand op school. Daarna ga ik tot aan de zomer op stage. Ik kijk daar erg naar uit, stage lopen vind ik altijd erg leuk en leerzaam. Ik zal dan ook erg blij zijn als ik mijn diploma in ontvangst mag nemen zodat ik echt aan de slag kan. Ik heb ook plannen om nog door te leren en ik weet ook al zeker welke opleiding dat gaat worden. Toch kies ik ervoor om eerst een tussenjaar te nemen en het jaar erop weer te gaan studeren. Veel mensen zeggen: ”Ben je dan niet bang dat je je motivatie verliest en uiteindelijk niet meer gaat studeren?” Nee hoor, mijn motivatie om verder te studeren blijft, want ik weet zeker dat ik die HBO-studie wil gaan volgen, als verdieping op mijn huidige opleiding, ik wil mijn horizon verder verbreden.
Waarom kies ik dan toch voor een tussenjaar?
Hier zijn 5 redenen waarom een tussenjaar een goed idee is en wat voor mij de voornaamste redenen zijn om een tussenjaar te nemen

  1. Je kunt je tussenjaar gebruiken om te reizen. De wereld heeft ontelbaar veel mooie plaatsen en in je tussenjaar zou je er best een of zelfs meerdere kunnen bezoeken als  je dat wilt en natuurlijk als je financiële situatie dit toelaat. Ikzelf ken een paar mensen die een jaar naar de andere kant van de wereld zijn geweest om daar een jaar rond te reizen. De een ging naar Amerika en weer een ander naar Australië, maar allemaal gaven ze aan dat het reizen echt bijdraagt aan je persoonlijke ontwikkeling en dat je jezelf echt goed leert kennen. Zelf zou ik in mijn tussenjaar niet direct een jaar naar een ander continent gaan, maar ik wil wel rondreizen in Europa, alleen dan voor kortere tijd. Wat ook een handige bijkomstigheid is: doordat je je door het reizen verder ontwikkeld én omdat jezelf echt kunt vinden, is het mogelijk ook makkelijker om een vervolgstudie te kiezen. Op reis heb je tijd om na te denken, maar ook om te ontspannen. Even een jaar geen stress om opdrachten of deadlines die je moet halen, maar wel alle tijd om eens goed na te denken over wat je in de toekomst wilt gaan doen.
  2. Je kunt je tussenjaar gebruiken om te gaan werken. Je kunt, als je een aangenomen wordt, in dat jaar ervaring opdoen in de branche waar je al een diploma voor hebt, zodat je daar op een aansluitende vervolgopleiding de vruchten van plukt. Je kunt ook voor een jaar een bijbaan proberen te zoeken, want misschien was de opleiding waar je een diploma voor hebt gehaald toch niet helemaal iets voor jou. In ieder geval: werken is nooit verkeerd. Op die manier kun je ook een beetje sparen, voor je vervolgstudie bijvoorbeeld. Ook zijn er mensen die punt 1 en 2 allebei doen en vrijwilligerswerk gaan doen in bijvoorbeeld Afrika. Ik denk dat ik ga proberen om punt 1 en 2 te combineren in mijn tussenjaar, zodat ik vol nieuwe energie en kennis aan mijn vervolgopleiding kan beginnen. Al ga ik vrijwilligerswerk in een ander continent aankomend jaar nog niet doen, het staat zeker op mijn lijstje.
  3. Het kan goed zijn voor je CV. Dat is wel afhankelijk van wat je wilt gaan doen in je tussenjaar natuurlijk, maar op even terug te komen op punt 1: een buitenlandervaring staat erg goed op je cv omdat potentiële werkgevers op die manier zien dat je zelfstandig en flexibel kunt zijn en dat zien ze natuurlijk graag.

    Natuurlijk zitten er ook wel nadelen aan: je studeert een jaar niet en raakt daarom waarschijnlijk uit de studeermodus, maar met genoeg motivatie krijg jezelf terug in die modus. Ook kun je die vrijheid in je tussenjaar zo fijn vinden dat je liever niet meer wilt studeren, maar ook daar kun je je overheen zetten: als je maar echt wilt.

    Gaat een van jullie eeGerelateerde afbeeldingn tussenjaar nemen?  Waarom wel of niet?
    In ieder geval alvast veel succes met het kiezen van een vervolgstudie en voor degenen die nog niet hoeven te kiezen: succes met je huidige opleiding/werk/bezigheden!

Over myvisionthroughyoureyes

Reizen - Fotografie - Schrijven - Fashion - Lifestyle - Art - Muziek
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

